CHEKHOV MACHINE
esittää
NEUROSIS
“As soon as I am thinking of having a crisis, I am apt to get one”
HAJONNUT MINUUS ASTUU NÄYTTÄMÖLLE CHEKHOV MACHINEN KANTAESITYKSESSÄ.
Neurosis teoksessa torjutuille tunteille annetaan tilaa. Oliver Sacksin Awakenings-teoksen ja Julia Kristevan abjektioteorian innoittamana Cris af Enehielm ja työryhmä ovat luoneet abstraktin improvisaation avulla maailman, jossa alitajunta tulee näkyväksi. Esiintyjät ovat alttiita jatkuvien ristiriitaisten halujen, pakko-oireiden, traumaattisten muistojen, vaatimusten ja toiveiden virrassa. Esityksessä liike, hengitys ja irrationaaliset impulssit toimivat välineinä abjektion käsittelyyn. Henkilöiden äänet sekoittuvat toisiinsa ja identiteetti hajoaa. Keholliset impulssit vievät yksilöitä kaaoksesta sisään ja ulos näyttäen ihmismielen traagiset puolet koomisessakin valossa. Kollektiivinen alitajunta toimii peilinä joka heijastaa yhteiskunnan normeja ja kyseenalaistaa mikä on hyväksyttyä ja mikä ei. Teos kysyy: Miltä minä näytän, jos ilmaisisin kaiken sen mitä aivoni tuottavat?
“Ajattelen että nykypäivän ihminen on yhä enemmän ymmällään identeetistään ja paikastaan maailmassa. Meitä repivät miljoonat mahdollisuudet, toiveet, vaatimukset ja mielipiteet kunnes hajoamme uupumuksesta. Ihmiset ovat tyytymättömiä, stressaantuneita, uupuneita ja yliherkkiä - itseni mukaan lukien. Tämä on johtanut haluuni luoda tragikoominen esitys nykypäivän neuroottisesta ihmiselämästä.” - Cris af Enehielm
Neurosis -teoksella Chekhov Machine kutsuu yleisöä pohtimaan suhdettaan yhteiskuntaan, toisiin ihmisiin ja itseensä.
Chekhov Machine (CM) on vuonna 2012 perustettu monitaiteellinen ja -kulttuurinen ryhmä, joka etsii uutta tapaa yhdistää tekstiä ja liikettä näyttämöllä. Ryhmä hakee ilmaisussaan teatteri- ja tanssitaiteen törmäytystä luodakseen esityksiä, jotka ovat sekä ruumiillisia, että kokeellisia äänikompositioita tilassa ja ajassa. CM rikkoo roolien ja sukupuolien välisiä rajoja ja kyseenalaistaa sen, kuka voi olla tanssija ja kuka näyttelijä. Ydinryhmään kuuluvat Cris af Enehielm, Jonna Eiskonen, Antti Seppänen ja Antonia Henn. Pysyvän tiimin lisäksi Chekhov Machine palkkaa jokaiseen uuteen projektiin freelancetaiteilijoita ja -suunnittelijoita painottaen kansainvälisyyttä, ikäjakaumaa ja muita monimuotoisuustekijöitä.
ESITYKSET
Torstai 12.12 kl 19 (ensi-ilta)
Perjantai 13.12 kl 19
Lauantai 14.12 kl 19
Kesto: noin 90 min
Esityskieli: Englanti
Esitys saattaa sisältää ahdistavaa puhetta ja kovia ääniä.
Liput: 22€ / 15€
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi
Esiintyjät
Jonna Eiskonen
Cris af Enehielm
Antonia Henn
Carl Lindgren
Sue Lemström
Antti Seppänen
Musiikki ja äänimaailma
Mats Lemström (äänisuunnittelija)
Ilmari Heikinheimo (muusikko)
Valosuunnittelu
Jukka Haataja
Konsepti, käsikirjoitus ja ohjaus
Cris af Enehielm
Esityksen tuotanto Barker-teatterille: Chekhov Machine yhteistyössä Barkerin kanssa
YHTEYDENOTOT
Tuottaja
Fanny Malmberg
+358 40 8209 485
chekhov.machine(at)gmail.com
https://www.facebook.com/chekhovmachine/
https://www.instagram.com/chekhovmachine/
Taiteellinen johtaja
Cris af Enehielm
+358 45 6567 803
cafenehi(at)gmail.com
RAHOITTAJAT
Svenska Kulturfonden
Föreningen Konstsamfundet
Helsingin kaupungin projektituki
Oskar Öflunds stiftelse
Taike (Jonna Eiskosen työskentelyapuraha)
Ollab: Susi hukassa
Ensi-ilta 27.11 klo 19
Muut esitykset 29.11 ja 30.11 klo 19,ja 1.12 klo 15
Liput: 20 / 10€ opiskelijat, eläkeläiset, ammattilaiset / 5€ vähävaraiset henkilöt, Turun Taideakatemian opiskelijat
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi
Sunnuntain päiväesityksen jälkeen filosofi ja ympäristökasvattaja Tuomas Tiainen Sfääri ry:stä vetää keskustelutilaisuuden esityksen teemoista. Keskustelun kesto noin reilu tunti. Tervetuloa!
Susi hukassa
Hukka hukassa
Susi suden vaatteissa
Ihminen on toiselle susi
Ihmissusi
Iso Paha Ihminen
On sudelle susi
Unelmoi olevansa susi
Susi hukassa on esitys susista ja kaikesta, mitä heistä kuvittelemme. Teoksessa liikutaan suden kehollisuuden, myyttisen ja yhteiskunnallisen suden välillä. Näyttämöllä kolme tanssijaa ilmestyvät ja katoavat pimeyteen, löytävät itsestään suden ja hukkaavat sen. Esitys on nautinnollinen muodonmuutos ja ulvahdus täysikuun valaisemassa metsässä.
Esitystaideryhmä Ollab käsittelee teoksissaan ihmisen eläimyyttä ja erilaisia suhteita muihin eläimiin. Susi hukassa on ryhmän neljäs yhteistyö.
Ollab: tanssitaiteilijat Matilda Aaltonen, Taru Aho ja Riikka Lakea, valosuunnittelija Mia Jalerva ja äänisuunnittelija Markus Tapio.
Taiteellisessa yhteistyössä: kirjailija Pauliina Haasjoki ja kuvataiteilija Outimaija Hakala.
Tuotanto: Ollab ja Barker
Teosta tukee: Barker ja Taiteen edistämiskeskus
Yhteistyössä Läntinen tanssin aluekeskus
Residenssi: Mustarinda
Liikkuva Filosofiatapahtuma
Molemmin puolin
23.11.2024
Avoin haku kaikille kokeilumielisille taiteentekijöille!
Nyt ne tulevat ne syksyn ensimmäiset INCOGNITO-iltamat! Lauantaina 9.11.2024
Kokoonnutaan hyvässä hengessä kuten aina ennenkin! Avaamme ovemme klo 19, ja ilta loppuu klo 24.
Haluaisitko esittää iltamissa jonkun lyhyen jutun, tai kokeilla jotain mitä mieltäsi askarruttavaa?
Lähetä ehdotuksesi osoitteeseen info(at)barkerteatteri.fi
Voit myös yllättää muut ottamalla valitsemasi esitysalueen käyttöön, spontaanisti!
Jos yllättäviä esiintymisiä ei ilmene, vietämme iltaa jutustellen mainiossa seurassa incognitotyyliin! Tervetuloa taiteilijat kaikilta alueilta! Tervetuloa yleisö! Liput ovelta perinteiseen tapaan 3€. Tervetuloa!!
( Huom! Ei tanssikoulujen esityksiä, ei show-tanssiesityksiä)
INCOGNITO-iltamia on järjestetty samalla konseptilla vuodesta 1997!
-----------------------------------
VIRTA
Kansainvälinen vierailu Barker-teatterilla
Esitykset 19.10 klo 19 ja 20.10 klo 15
Liput 20 / 10 € opiskelijat, eläkeläiset, taiteilijat / 5 € Turun Taideakatemian opiskelijat
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi
Teoksen työryhmä: Irina Baldini, Emily Welther, Artemise Ploegaers, Tashi Iwaoka ja Simona Piras
Teoksen tuotanto Barkerille Irina Baldini ja Barker-teatteri
Yhteistyössä Läntinen tanssin aluekeskus
_VIRTA on liikkeen ja äänen performanssi: konsertin, reaaliaikana
luodun tanssin ja runonlukemisen välillä. Se on inspiroitunut
alamaailmasta (Tuonela), kalevalan mytologian mukaan. VIRTAa esittävät
taiteilijat, jotka navigoivat tanssiliikkeen, elektroakustisen äänen
ja valon medioita: Irina Baldini on luonut teoksen 'in feedback' Emily
Weltherin, Artemise Ploegaertsin, Tashi Iwaokan, Andrew Demetrioun
kanssa.
Irina on suomalainen/italialainen tanssiesitystaiteilija, joka asuu
Hollannissa. Hänen koreografinen työnsä pohtii jatkuvasti muuttuvia
strategioita, jotka rikkovat pitkäaikaisten sääntöjen kuvioita.
Tapahtumapaikat, suhteet, esityksen filosofia ja kriittinen ajattelu
keskittyvät uudelleen ihmiseen tässä ja nyt. Hän tutkii ja
kyseenalaistaa radikaalisti käsitteitä, asenteita ja tapoja
näyttää, mitä tanssi tarkoittaa nykyään. Hän yrittää tavoittaa
vilauksen siitä, mitä voidaan pitää ihmisen ilmaisun
"maanalaisena".
Kuvat: Daz Disley
Linkit:
------
[1] https://drive.google.com/file/d/1J7gDfNjRfcSKirFpXhdKy4dS-fvkckwj/view?usp=drive_web
[2] http://irinaosterberg.com
_EN_
_VIRTA is a performance of movement and sound, hybrid between a concert,
a real-time composed dance and a poetry reading. It is loosely inspired
to the idea of underworld "Tuonela", according to Karelian mythology,
the Kalevala. VIRTA is performed by artists who navigate the mediums of
dance movement, electro-acoustic sound and voice, spoken word and light:
Irina Baldini has created the work in feedback with Emily Welther,
Artemise Ploegaerts, Tashi Iwaoka, Andrew Demetriou, and thanks to the
production assistance of Simona Piras._
_Irina is a Finnish/Italian dance performance artist based in The
Netherlands. Her choreographic work reflects on everchanging strategies
breaking the patters of long standing rules. The venues, the
relationships, the philosophy of performance and critical thought are
refocused on the person in the here an now. Exploring and radically
questioning concepts, attitudes and the ways of making ans showing what
dance means today, she attempts to catch a glimpse of what can be
considered the 'undergrounds' of human expression._
Links:
------
[1] https://drive.google.com/file/d/1J7gDfNjRfcSKirFpXhdKy4dS-fvkckwj/view?usp=drive_web
[2] http://irinaosterberg.com
KAHDEN TEOKSEN ILLAT
Внутри (Inside), Boy , Greener Grass nykytanssisooloteokset
Ensi-ilta 9.10
Hollantilainen tanssitaiteilija Niek Wageneer, sekä turkulaiset tanssitaiteilijat Evgeny Kostyukov ja Suvi Nieminen esiintyvät sooloteoksillaan
kahden teoksen illoissa. Niek Wageneer ja Evgeny Kostyukov esiintyvät ke 9. ja to 10.10 klo 19. La 12.10 klo 19 ja su 13.10 klo 15 esiintyvät Kostyukov ja Suvi Nieminen.
Vielä ma 14.10 klo 19 nähdään Kostyukovin soolo.
Внутри (INSIDE)
Внутри (INSIDE) on venäläistaustaisen taiteilijan reflektio etniseen ja kulttuuriseen
taustaan, ulkomaalaisuuteen ja tämänhetkiseen Venäjä-Ukraina sotaan.
Esitys on fyysisen liikekoreografian, improvisaation ja teatraalisen ilmaisun elementtien
hetki, jonka aikana esiintyjä paljastaa vilpittömästi syviä ja henkilökohtaisia tunteita, joita hän
pitää sisällään.
TYÖRYHMÄ
Tanssi ja koreografia: Evgeny Kostyukov
Piano: Elvin Sobolev
Valosuunnittelu/ tekniikka: Brör Österlund & Jukka Haataja
Mentori: Marjan Raar
Tuotanto: Evgeny Kostyukov & Barker-teatteri
Kuvat: Ekaterina Ishkina
BOY
BOY on tanssisoolo, jonka aikana koreografi Niek Wagenaar lähtee syvästi
henkilökohtaiselle ja haavoittuvaiselle matkalle heijastaakseen sisintä maailmaansa. Täysin
improvisoidussa skoressa eteerinen, mutta dynaaminen fyysinen kieli heijastaa itseään, kun
esiintyjä kulkee vastakkaisia raastavan itsetutkinnan ja meditatiivisen transsendenssin
vaiheita. Boy tutkii identiteetin, epäsopivuuden ja maskuliinisuuden kriisejä.
Kuvat: Reinout Bos & Alessio Reedijk
GREENER GRASS
Greener Grass on tanssitaiteilija Suvi Niemisen ensimmäinen sooloteos. Teos tarkastelee
omistamisen paradoksaalisuutta ja sen hierarkioita. Työssään Nieminen avaa
ruumiillisuutta, jossa sisäiset ristiriidat ohjaavat hänen omaa toimijuuttaan.
Kuva: Timo Tamminen
ESITYKSET
ke 9.10. klo 19 (Inside + Boy)
to 10.10. klo 19 (Inside + Boy)
la 12.10. klo 19 (Inside + Greener Grass)
su 13.10. klo 15 (Inside + Greener Grass)
ma 14.10. klo.19 Inside
Kesto: 50 min
Ikäsuositus: 7+
Liput 20/10 € opiskelijat, eläkeläiset, taiteilijat, työttömät /5 € Turun Taideakatemian opiskelijat
Lippuvaraukset:
liput(at)barkerteatteri.fi
SHEDDING - the dark
ESITYSAJAT: Ensi-ilta ke 2.10 klo 19, pe 4.10 klo 19, la 5.10 klo 19 ja su 6.10. klo 15
Liput: 20 / 10€ opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, taiteilijat / 5€ Turun Taideakatemian opiskelijat
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi
Teoksen työryhmän muodostavat tanssitaiteilija Elina Hauta-aho, äänisuunnittelija Jouni Tauriainen, video- ja tilasuunnittelija Eero Savela ja pukusuunnittelija Jenni Räsänen.
SHEDDING - the dark on näyttämöteos tummille tunteille ja tummista tunteista, tummien tunteiden liikkeille, äänille ja tiloille, niiden tulville ja suvannoille sekä tummien tunteiden hetteiköille, joihin palaamme sukupolvesta toiseen yhä uudelleen. Teos antaa tilaa usein negatiivisiksi koetuille vihalle, surulle ja aggressiolle, alitajuisen tulkinnan kautta, arvottamatta niitä hyviksi tai huonoiksi. Teoksessa tummat tunteet purkautuvat vallitsevaksi olosuhteeksi, tilaksi, liikkeeksi, ääniksi.
SHEDDING - the dark -teos on myös oodi kuoleman ja elämän väliselle vuoropuhelulle, sekä kaikille tunteille näiden voimien äärellä. Teoksen pohjamateriaalina ja inspiraation lähteenä on vahvatunnelmainen Elmer Diktoniuksen runo Jaguaari.
Sinähän lennät!
Sydämeni jaguaari! -
Lennä siis, pure, revi
ja raatele!
On pakko purra niin kauan
kuin purema antaa elämän,
on repiminen pyhä niin kauan
kuin mätä löyhkää,
on raadeltava hajalle
elämän rumuus
kunnes kauneus voi täytenä
sen mullasta itää.
(ote runosta Jaguaari)
TUKIJAT: Esitystaiteen seura, Taiteen edistämiskeskus, Koneen säätiö, Suomen kulttuurirahasto, Turun kaupunki, Läntinen tanssin aluekeskus
TUOTANTO: Elina Hauta-aho ja Barker
QUANTUM RHAPSODY
Ensi-ilta: 4.9 klo 19
Muut esitykset: 6.9 ja 7.9 klo 19, 8.9 klo 15
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi
Liput: 20€ / 10€ opiskelijat, eläkeläiset, työttömät/ 5€ Turun Taideakatemian opiskelijat
QUANTUM RHAPSODY
Kaksi tanssijaa aloittaa matkan läpi kvanttitodellisuuden salaisuuksien, joka seuraa tuntemamme maailman romahdusta. He kaivautuvat aalto-hiukkasdualismin, lomittumisen ja epätietoisuuden sydämeen kohdatessaan mustien aukkojen vangitsevan vedon.
Teoksen rapsodiaosuus täyttää tuotannon virtaavalla emootiolla, muistuttaen meitä ihmisyydestämme maailmassa, jota repivät puoleensa vuoroin kaaos, vuoroin toivo.
Teoksessa tanssijat kohtaavat todellisuutemme pienimmässä skaalassaan, ulottuvuudessa, joka haastaa ajattelun ja ymmärryksen tottuneisuuden. Teos myös muistuttaa meitä yhteiskuntamme mustista aukoista, samalla valaen toivoa parempaan tulevaisuuteen.
Tanssi: Anna Jolma & Rens Borkent
Koreografia: Marjan Raar
Visualisointi, äänet & sosiaalinen media: Joona Nieminen
Valot: Jukka Haataja & Bror Österlund
Valokuva : Joona Nieminen
Ensi-ilta: 4.9 klo 19
Muut esitykset: 6.9 ja 7.9 klo 19, 8.9 klo 15
Tuotanto: Marjan Raar & Barker- teatteri
Yhteistyössä ENS Company ( Hollanti )
Tukijat: Taike, Svenska Kulturfonden & Konstsamfundet
..........................................................
Barkerin syyskausi alkaa Turun Taiteiden yönä 15.8. 2024
AVOIMET HARJOITUKSET teoksesta Quantum Rhapsody
Tervetuloa seuraamaan avoimia harjoituksia tulevasta koreografi Marjan Raarin ja työryhmän teoksesta
QUANTUM RHAPSODY
Teoksen ensi-ilta on 4.9.2024
Paikalle voi saapua milloin vain klo 19-21 välillä, ja viipyä haluamansa ajan. Barkerin kahvio on avoinna Taiteiden yön yleisölle!
Kuvassa Anna Jolma
Kuva Joona Nieminen
Quantum Rhapsody tutkii maailman romahtamista ja matkaa kvanttitodellisuuden ulottuvuuksiin yhdessä tanssijoiden Anna Jolman ja Rens Borkentin kanssa.
Barkernäyttämöllä: Anna Jolma ja Rens Borkent - tanssi
Barkernäyttämön sivulla: Marjan Raar - Koreografia
Joona Nieminen - Visualisointi ja äänet
Jukka Haataja ja Bror Österlund - valot
Lämpimästi tervetuloa käymään ja tutustumaan!
www.turuntaiteidenyo.com
www.facebook.com/turuntaiteidenyo
Välissä ryhmä: III sooloa - Esitykset 30.5-1.6. 2024
Kuvassa vasemmalta Riikka Voutilainen, Amanda Vuori, Evgeny Kostyukov
BARKER tekee yhteistyötä Tiloissa-konseptin Välissä- ryhmän nuorten paikallisten tanssitaiteilijoiden kanssa, tarjoten heille harjoitus-ja esitystilaa kolmelle sooloteokselle!
Barkerin teatteriteknikko suunnittelee teosten valot.
Tämä nuorten taiteilijoiden kanssa tehtävä yhteistyö ei ole mikään uusi keksintö, vaan on ollut osa Barkerin normaalia toimintaa sen perustamisesta asti!
Esitykset 30.5-1.6. 2024
Välissä ryhmä: III sooloa
Tiloissa-konseptin nykytanssiryhmä Välissä esittää kolmen tanssijan sooloteokset 30.5-1.6.2024.
Tanssija/sooloteos:
Amanda Vuori – Huuru – pehmentyminen sille mitä on
Evgeny Kostyukov – Rainbow Walker
Riikka Voutilainen – ylikuorma / overload
Esitysajat:
Torstai 30.5 klo 19
Perjantai 31.5 klo 19
Lauantai 1.6 klo 19
Liput:
20€/10€ opiskelijat, taiteen ammattilaiset, eläkeläiset /5€ Turun Taideakatemian opiskelijat
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi
Kesto: Sooloillan kokonaiskesto n. 2h (esitysten välissä väliaika)
Tuotanto: Tiloissa-konsepti yhteistyössä Barker-teatterin kanssa
Huuru - pehmentyminen sille mitä on
kehon ääriviivat pehmenevät,
soft, soft, softness
rajapinnoilla sulaudun huuruun huurteisiin huurrun
tartun takertumatta, tietämättä
olenko edes olemassa, jos katoan vai olenko ikuisesti elossa
mistä alkaa ja loppuu kuolema
miten voi olla tietäen
lopusta ja luopumisesta
pelkääkö lapsi --
(on ihan ok, että asiat ovat epäselviä)
Amanda Vuoren soolopraktiikka tutkii hetkelle pehmentymistä, määrittelemättömyyden sallimista ja intuitiolle herkistymistä. Huuruiseen olemiseen uppoutuen kulkevat mukana kysymykset lapsuudesta ja kuolemasta, alkamisesta ja loppumisesta, ja menneen yhteydestä tähän hetkeen. Sisäisestä maailmasta sykkivät ehdotukset soljuvat tietoisuuden ja tiedostamattomuuden rajapinnalla.
Huuru on jatkumoa pehmentyminen sille mitä on -teossarjalle, joka sai alkunsa Riverian tanssin koulutuksen nykytanssin syventävissä opinnoissa keväällä 2022. Tämä osa kumpuaa läsnäolevista kokemuksista kuoleman läheisyydestä, luopumisesta, asioiden päätökseen tulemisesta ja niiden kanssa elämisestä.
Koreografia, tanssi ja konsepti: Amanda Vuori
Valot: Jukka Haataja
Runo: Rianna Rintamäki
Rainbow Walker
Rainbow Walker on Evgeny Kostyukovin liikkeellinen tulkinta George Orwell:in romaanista 1984, joka käsittelee sotaa, epätasa-arvoa ja mediaan pakenemista. Teoksen luomisessa on hyödynnetty improvisaatiota sekä työskennelty kirjan tekstien kanssa. Teos on luotu vuonna 2020 ja uusintaesitetään nyt osana Välissä-ryhmän III sooloa illassa.
Koreografia, tanssi ja äänisuunnittelu: Evgeny Kostyukov
Valot: Jukka Haataja
Ylikuorma / Overload
Tanssija ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Riikka Voutilaisen teos ylikuorma / overload kertoo ylitsepursuavasta, ryöppyävästä lastista, jota kukin kantaa. Taakasta ja moskasta mitä kertyy kaikilla joka nurkkaan. Ylikulutuksesta ja ylikuormasta, hamstrauksesta, ja turhista unohdetuista nurkkauksista, jonka lattialankkujen alla saattaa piillä aarre, joka jää mahdollisesti vuosisatojen ajaksi huomaamatta kaiken pakkautuessa sen päälle. Hermoston ylikuorma, aistiyliherkkyys ja neuroepätyypillisyys ovat olleet lähtökohtina teoksen työstövaiheessa, mutta kuten hamstraajalle saattaa käydä, mukaan voi tulla tuhoton määrä muutakin, mikään ei riitä, ei riitä hälle mikään ja homma lähtee niin sanotusti "käsistä" taikka lapasesta, jos niin tykkää sanoa. Vain kun kaikki on ääriään myöten tyhjiä hillopurkkeja ja käyttämättömiä sushi-ravintoloista saatuja "joskus näitä kuitenkin tarvitsen" -takeawaysyömäpuikkoja täynnä ja aivoissa on kanavia päällä yhtä aikaa monta, monta rautaa tulessa ja hermosto myös, niin silloin, silloin tällöin, juujuu niin mitäs silloin olikaan... Jokaista vaatetta on pidettävä päällä yhtä aikaa, koska valinta karsii pois kaiken yksilöllisyyden ja toisaalta taas sitten joku voi määrittää liikaa ja liikaa on sitten parempi, kun liian vähän, kun ei pysty lokeroimaan on turvassa itseltä ja toisilta aina valmis vaihtamaan ja tulee lisää uusia vaihtoehtoja ja lisää lisää on hyvä kun on paljon huiveja takkeja ihania hörsylähameita ja uuhlalaa tosiaan tursuaa kyllä jaksan kaiken kantaa itse en tarvitse apua kiitos hyvin menee tässä. Antaa mennä vaan loistavaa. EI kyllä kaikki mahtuu kalenteriin ja mahtuu laukkuihin ja päälle osaan myös painotella yhdellä jalalla niii on käsien lisäksi yksi jalka lisää, jolla kantaa kasseja, kiitos vain kysymästä ja hauskaa päivän jatkoa.
Koreografia, tanssi, puvustus ja lavastus: Riikka Voutilainen
Musiikki: Anna Voutilainen-Veijonen
Valot: Jukka Haataja
----------------
PLACEHOLDER
koreografia, ohjaus, tanssi, esiintyminen, tekstit, dramaturgia ja näyttämösuunnittelu:
Jouni Järvenpää ja Antti-Juhani Manninen
ensi-ilta: pe 10.5.2024 klo 19 Barker-teatterilla Turussa.
Muut Barkerin esitykset la 11. klo 19, su 12. klo 15 , ke 22. klo 19 ja to 23.5. klo 19.
esityskausi Oulussa, Tukikohdalla: pe 17. ja la 18.5.2024 klo 19
kesto: noin 70 minuuttia
liput 20 € / 10 €
lippuvaraukset sekä Turun että Oulun esityksiin liput(at)barkerteatteri.fi.
Placeholder on koreografi Jouni Järvenpään ja esitystaiteilija Antti-Juhani Mannisen uusi yhteisteos.
Placeholder varaa paikkaa lopulliselle, aidolle, vielä saapumattomalle esineelle, asialle tai oliolle. Placeholder ei ole sijainen tai luonnos, vaan placeholder. Näyttämöteos Placeholder sisältää kattauksen olennaisia placeholdereita ja pyrkii näkemään pintaa syvemmälle. Onko placeholder oma, itsenäinen asiansa vai onko se ominaisuus tai taito, jonka voi kuka vaan oppia, kuin kävelemisen tai kirjoittamisen? Näemme placeholdereista vain sen
puolen, minkä voimme. Mitä toisella puolella on? Kirkkaus? Salakuljettajien luola? George?
'Teos jatkaa Jounin ja Antti-Juhanin yhteistä työskentelyä liikkeen, aineen, kosketuksen ja
kuvittelun laajentaman tilan kanssa. Näiden elementtien kanssa he ovat aiemmin
työskennelleet teoksissaan Pimeyden sydän (2014), Rhinoceros (2014), Youth – a
Narrative (2018) ja Delay (2020). Placeholder pitää kaiken jo löydetyn repussaan ja
käyttää tarvikkeinaan retkellä teos teokselta uusiutuvissa näyttämötaiteellisissa
maisemissa.
Placeholder on Barker-teatteri, Turun vapaan taiteen näyttämön osatuotantoa.
Placeholder on valmistunut Taiteen edistämiskeskuksen, Taiteen edistämiskeskuksen
Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun aluetoimikunnan ja Oulun kaupungin myöntämien
apurahojen ja avustusten tuella.
--------------------
Here & There (demoesitys)
Esitykset Su.28.4. klo.18.00 ja 20.00
Vapaa pääsy, ei lipun varausta.
Kesto noin 20min.
Ei ikärajaa, mutta teos sisältää voimakkaita tunnereaktioita.
Here & There on risteys, jossa liike ja musiikki kohtaavat toisiaan improvisoiden ja vuorovaikuttaen.
Teosprosessissa esiintyjät ovat hyödyntäneet kontakti-improvisaatiota, voiman käyttöä ja dialogia musiikin kanssa.
Lumoavat live harpun ja alttoviulun äänet yhdistettynä liikkeeseen antavat katsojalle kokonaisvaltaisen kokemuksen.
Työryhmä:
Evgeny Kostyukov (tanssi)
Antti Pykälä-Aho (tanssi)
Helka Ermala (harppu)
David Sarkisyan (alttoviulu)
Aramais Avetisyan (kuva)
--------------------
TOMORROW`s RAY OF SHADOW
Tashi Iwaoka, Aino Lehtovaara
Ensi-ilta 22.4.2024 klo 19.00
Muut esitykset 25. ja 27. klo 19.00
28.4. klo 15.00
Liput 20 / 10 / 5€
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi
Tuotanto Tashi Iwaoka & Barker
Tomorrow's Ray of Shadow is a new solo piece by Tashi Iwaoka. It deals with the dark side of being human (anger, hatred, grudge, etc.) and seeks a path to a better future. Departing from a very personal subject this work embraces human catastrophes such as wars to get in touch with the
dark side within us. In order to guide it to the bright(er) side, Iwaoka uses the real story of 'the fire of peace' kept in Yame city, Fukuoka Japan. The story tells the transformative force towards peace carried from the aftermath of the use of A-bomb over Hiroshima. As he has got a family tie to the event of HIROSHIMA* this new solo intertwines the personal and the universal in the performance, using movement, objects, songs and video projection to create a multi-scaled journey through the performance in a black box.
---------------
NOIZI improvisaatioesitys
11.4 klo 19
Tashi Iwaoka ja työryhmä
------------------
Residenssissä 25-31.3
Koreografi Jouni Järvenpää ja esitystaiteilija Antti-Juhani Manninen
Sekä
Koreografi Virva Talonen ja valosuunnittelija Nanni Vapaavuori
------------------
HUM
Ensi-ilta 22.3.2024
Muut esitykset 23.3.2024
Tuija Lappalaisen ja työryhmän uusi teos HUM on näyttämöllinen ja koreografinen hahmotelma, joka sukeltaa tarkastelemaan tuntemattoman ja selittämättömän kokemuksen poetiikkaa. Teoksen nimi tulee ilmiöstä tai ilmiöiden kokoelmasta, johon liittyy kertomuksia matalataajuisesta huminasta, äänestä tai melusta, joka ei ole kaikkien kuultavissa ja jonka lähde on paikantamaton. Teoksessa abstrakti Sijoittumattomuus ja liikutetuksi tulemiset törmäytyvät arkipäiväisen olemisen materiaalisuuksien kanssa, luoden vieraannuttavia ja upottavia halkeamia, näkyjä ja vireisyyksiä. Näyttämölliset tapahtumat tuovat näkyväksi ihmisyyden ja ruumiillisuuden valumia, suhteessa kysymyksiin olemassaolosta, ajasta ja kuolevaisuudesta, arjen kauhun mahtipontisessa kehyksessä.
Koreografia/ konsepti Tuija Lappalainen
Tanssija / Esiintyjä Maria Mäkelä
Valosuunnittelu Aku Lahti
Äänisuunnittelu Atte Olsonen
Pukusuunnittelu Pauliina Sjöberg
Lavastus Tuija Lappalainen
Tuotanto Barker & Tuija Lappalainen
---------------------
RYPPÄITÄ!
Vuosina 2018-2019 Turun Taidemuseoon tehty teos saa näyttämöensi-iltansa Barkerilla 8.3.2024
Muut esitykset
Perjantaina 8.3 klo 19 ja lauantaina 9.3 klo 19
Liput 20 / 10€
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi
Koreografia Riikka Kosola, esiintyjät Liana Potila, Henna-Maria Hanhineva, Annastiina Love, Satu Hakamäki, Veera Alaverronen, Erika Malkki ja Siiri Lehtiö. Pukusuunnittelija Amita Kilumanga.
Ryppäitä! on Riikka Kosolan ryhmäteos 10 naisesiintyjälle, ja se jäsentyy kuin improvisaattorinen peli. Kehot organisoituvat kuin viinirypäleet ikään, ryppäisiin, sekä irtonaisiin hedelmiin. Kyse on auringosta ja valosta, lihasta, viinistä ja verestä, abstraktisti. Ryppäitä! kertoo myös syvimmiltään naiskokemuksen seksuaalisuudesta, sen kokonaisvaltaisuudesta. Keskustasta, oman itsen keskiöistä lähtevä tapa olla, ohjaa teoksen liikettä ja hengitystä. Ryppäät laulavat liikkeen mukana kuin avoimet, ilman läpivirtaamat putket. Ovat yksilöitä ja kollektiivi, vastaan, ja tukien. Teoksen tanssijat tuntevat kaikki pelin säännöt ja voivat hypätä mukaan vapaasti, suostumuksellisesti, kun niin haluavat.
Esitys kestää 1,5h-2h ja on seurattavissa osissa tai kokonaan.
Teatterin kahvio on auki teoksen ajan, ja katsojat voivat vaihtaa paikkaa teoksen aikana niin halutessaan.
Teokseen on myös tehty aivan uusi, englanninkielinen osio teoksen kansainvälistyessä. Tervetuloa! Ryppäitä(!) Revisited.
Osatuottajat Barker-teatteri ja Kustavi Korps ry. Tukijat Läntinen tanssin aluekeskus, Taiteen edistämiskeskus, Lieues (FR), Association Mâ (FR), viinitila Les Grangers, Jullié (FR)
INCOGNITO-iltamat
2.3.2024 klo 19 alkaen
Nyt ne tulevat ne kevään ensimmäiset INCOGNITO-iltamat! Lauantaina 2.3!! Kokoonnutaan hyvässä hengessä kuten aina ennenkin! Avaamme ovemme klo 19, ja ilta loppuu klo 24.
Haluaisitko esittää iltamissa jonkun lyhyen jutun, tai kokeilla jotain mitä mieleen juolahtaa? Lähetä ehdotuksesi osoitteeseen info(at)barkerteatteri.fi
Voit myös yllättää muut ottamalla valitsemasi esitysalueen käyttöön, spontaanisti!
Jos yllättäviä esiintymisiä ei ilmene, vietämme iltaa jutustellen mainiossa seurassa incognitotyyliin! Tervetuloa taiteilijat kaikilta alueilta! Tervetuloa yleisö! Liput ovelta perinteiseen tapaan 3€. Tervetuloa!!
INCOGNITO-iltamia on järjestetty samalla konseptilla vuodesta 1997!
Residenssissä 26.2 -1.3.2024
Koreografi Jouni Järvenpää ja esitystaiteilija Antti-Juhani Manninen
Tulossa ensi-ilta teoksesta Placeholders 10.5
Residenssissä 19-25.2.2024
Koreografi Tuija Lappalainen ja työryhmä
Tulossa ensi-ilta teoksesta HUM 22.3
NOIZI - improvisaatio työpaja
18.2 klo 11-16
Nyt voi säännöllisen lauantai-NOIZI sessioiden lisäksi osallistua NOIZI improvisaatio työpajaan ensi sunnuntaina 18.2.2024
Tervetuloa mukaan!
Vetäjänä tanssija-esitystaiteilija Tashi Iwaoka
Tiedustelut: noizimpro(at)gmail.com
----------------------------
Vierailu Barkerilla :
Boundless Ominous Fields
9.2-2024 klo 19 ja 10.2 klo 15
Liput: 28€ / 15€ / 10€
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi
Margrét Sara Guðjónsdóttirin teos Boundless Ominous Fields pyrkii aktivoimaan sekä esiintyjän että katsojan arkaaiset ja energeettiset ylisukupolviset arkistot.
Näyttämöllä kaksi muuntuneissa tajunnantiloissa olevaa kehoa kulkee sisäisten arkistojen läpi, henkilökohtaisen elämänkerrallisen ruumiin ja välittömän tiedostavan mielen tuolla puolen.
Esiintyjien ruumiit pikemminkin kanavoivat kuin esittävät tai edustavat jotain. Uppoutuneena epigeneettiseen painaumaansa, tuntemattoman ja hypertutun välimaastoissa väreillen, ne toimivat heijastuspintana ja porttina jaettuun alitajuiseen maaperäämme.
Boundless Ominous Fields sukeltaa syvemmälle Guðjónsdóttirin pitkäjänteiseen fenomenologiseen tutkimukseen, joka käsittelee muuntuneiden tajunnantilojen ruumiillistamista näyttämöllä. Guðjónsdóttir on luonut teoksen yhteistyössä suomalaisten esiintyjien Karolina Ginmanin ja Marlon Moilasen kanssa. Teos on Ginmanin ja Moilasen tuottaman trilogian ensimmäinen osa.
Margrét Sara Guðjónsdóttir
Margrét Sara Guðjónsdóttir on Islannissa syntynyt koreografi, joka työskentelee nykyään Berliinissä. Hän opiskeli tanssia Hollannissa ja työskenteli esiintyjänä useiden eri taiteilijoiden kanssa ympäri Eurooppaa vuosina 2001–2014. Guðjónsdóttir on yksi islantilaisen Panic Productions -tuotantotalon perustajista. Vuosina 2004–2009 toiminut Panic Productions tuotti ja laittoi aluille kansainvälisten taiteilijoiden kanssa tehtyjä esityksiä Islannissa ja kansainvälisesti. Samaan aikaan Guðjónsdóttir asui Berliinissä ja loi omia teoksiaan sekä teki kansainvälisiä kiertueita.
Vuodesta 2010 lähtien Guðjónsdóttir on käsitellyt koreografisissa teoksissaan sosiopoliittisen kehon patologista jälkeä ja sen purkamista kehoissamme sekä tutkinut FULL DROP -menetelmää, joka tähtää syväkudoksen vapauttamiseen. Hän pitää purkamista ja vapautumista käsitteleviä töitään suorina poliittisina eleinä ja aktivismina. Laajemmin Guðjónsdóttirin teokset käyvät koreografisessa kontekstissa jatkuvaa keskustelua parantamisesta, feminismistä, yhteenkuuluvuudesta ja energeettisen kansalaisuuden käsitteistä.
Esiintyjät käyttävät hänen FULL DROP -menetelmäänsä keinona päästä käsiksi erilaisiin kehollisuuden ja muuntuneen tietoisuuden tiloihin eli niin sanottuihin HYPERSTATES-tiloihin. Näitä kehollisia tiloja juhlistetaan vastarintana ulkoisesti ja sisäisesti asetetuille suoritusvaatimuksille. Ne tarjoavat vaihtoehtoista energiaa ja voimaa muodostaen kontrastin hyperaktiivisuudelle. Tiloista muodostuva kehollinen kieli toimii porttina alitajuntaan, mikä mahdollistaa sisäisen ja ulkoisen todellisuutemme radikaalin kyseenalaistamisen uudenlaisen tiedon ja itsen havainnoinnin valossa.
Teoksen ensi-ilta Sivuaskel festivaalilla Helsingissä 1.2. Esityspaikka Zodiak Stage.
Ohjaus, koreografia, konsepti: Margrét Sara Guðjónsdóttir
Esiintyminen, koreografia: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Ääni: Lucy Railton
Valot: Sofia Palillo
Tila: Margrét Sara Guðjónsdóttir, Sofia Palillo
Tuotanto: Karolina Ginman, Marlon Moilanen, Inari Pesonen, Zodiak – Uuden tanssin keskus
Trilogia-konsepti: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Svenska Kulturfonden, Oskar Öflunds Stiftelse, Islantilais-suomalainen kulttuurirahasto, Eugène, Elisabeth & Birgit Nygréns Stiftelse, Goethe-Institut Finnland
Residenssituki: Saaren kartano / Koneen Säätiö
Kuva: Haliz Yosef
Esityksen tuotanto Barker-teatterille: Barker
-------------------------------
NOIZI IMPROVISAATIOSESSIOT keväällä 2024
13.1 –15.6 @Barker klo 13:30 – 15:30
Reaaliaikaisen teoksen luomiseen tähtäävät monitaiteiset improvisaatiosessiot
Vetäjänä Tashi Iwaoka
NOIZI improvisaatio sessio on Barkerilla järjestettävä, koko syksyn jatkuva improvisaatiosessioiden sarja, jonka tarkoituksena on opiskella improvisaatiota esiintymismenetelmänä. NOIZI keskittyy reaaliaikaisen teoksen monitaiteiseen harjoitteluun.
Osallistujat luovat teosta sellaisena kuin se on olemassa ajassa, luovat ja työstävät teosta yhdessä , ja yhteisessä tilassa. NOIZI tarjoaa tilan eri välineille hengittää samaan aikaan, se mahdollistaa harmonian ja riitasointujen rinnakkaiselon, resonoiden moninkertaisesti, ja tuoden esiin monitasoisen aika/avaruuden.
NOIZI on avoin esiintyjille, tanssijoille, näyttelijöille, muusikoille, kirjailijoille, runoilijoille, ohjaajille, videokuvaajille, taidemaalareille tai kaikille, jotka ovat kiinnostuneita opiskelemaan reaaliaikaisia teoksen luomisen taitoja.
Osallistujan ei tarvitse olla ammattilainen, mutta kiinnostus improvisaatioon esiintymismenetelmänä on avainasemassa. Osallistuminen on ilmaista.
Ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Sessiot järjestetään lauantaisin. Sessioihin voi myös osallistua kesken kauden.
Osallistuminen Noiziin on ilmaista, eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.
Tiedustelut: tashi.iwaoka [at] gmail.com.
Noizi sessiot lauantaisin:
13.1 klo 13:30-15:30
20.1 klo 13:30-15:30
27.1 klo 13:30-15:30
3.2 klo 13:30-15:30
10.2 klo 13:30-15:30
17.2 klo 13:30-15:30
24.2 klo 13:30-15:30
2.3 klo 13:30-15:30
9.3 klo 13:30-15:30
16.3 klo 13:30-15:30
23.3 klo 13:30-15:30
30.3 klo 13:30-15:30
6.4 klo 13:30-15:30
13.4 klo 13:30-15:30
20.4 klo 13:30-15:30
27.4 klo 13:30-15:30
4.5 klo 13:30-15:30
11.5 klo 13:30-15:30
18.5 klo 13:30-15:30
25.5 klo 13:30-15:30
8.6 klo 13:30-15:30
15.6 klo 13:30-15:30
NOIZI improvisaatiosessioiden vetäjänä toimii turkulainen performanssitaiteilija/ liikkuja/ butoh-harjoittaja Tashi Iwaoka.
Hän on työskennellyt improvisaation parissa 90-luvun lopulta lähtien muiden liikeharjoitusten ohella. Vuosina 2015-2021 hän on seurannut tiiviisti Amsterdamissa työskentelevän Katie Duckin ( katieduck.com) käytäntöjä ja kehittänyt lähestymistapaansa reaaliaikaiseen teoksen luomiseen, johon Duckin intensiivinen performanssin tutkimus on vaikuttanut suuresti. Hän pyrkii löytämään inhimillisen ilmaisun ja yhteyden ytimen suhteessa oppimiinsa liike- ja esiintymistaitoihin. Yksi keskeisistä liikkeellepanevista voimista on pyrkimys muodostaa oikeampi näkemys "ihmisenä olemisesta" tässä maailmassa. Hän haluaa purkaa itämaisen viisauden yleismaailmallisuutta auttaakseen meitä ymmärtämään, mitä on olla ihminen.