Välissä ryhmä: III sooloa - Esitykset 30.5-1.6. 2024 

 

Kuvassa vasemmalta Riikka Voutilainen, Amanda Vuori, Evgeny Kostyukov

BARKER tekee yhteistyötä Tiloissa-konseptin Välissä- ryhmän nuorten paikallisten tanssitaiteilijoiden kanssa, tarjoten heille harjoitus-ja esitystilaa kolmelle sooloteokselle!
Barkerin teatteriteknikko suunnittelee teosten valot.
Tämä nuorten taiteilijoiden kanssa tehtävä yhteistyö ei ole mikään uusi keksintö, vaan on ollut osa Barkerin normaalia toimintaa sen perustamisesta asti!

Esitykset 30.5-1.6. 2024

Välissä ryhmä: III sooloa 

Tiloissa-konseptin nykytanssiryhmä Välissä esittää kolmen tanssijan sooloteokset 30.5-1.6.2024.

Tanssija/sooloteos:

Amanda Vuori – Huuru – pehmentyminen sille mitä on

Evgeny Kostyukov – Rainbow Walker

Riikka Voutilainen – ylikuorma / overload

Esitysajat:
Torstai 30.5 klo 19
Perjantai 31.5 klo 19
Lauantai 1.6 klo 19

Liput:
20€/10€ opiskelijat, taiteen ammattilaiset, eläkeläiset /5€ Turun Taideakatemian opiskelijat
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi

Kesto: Sooloillan kokonaiskesto n. 2h (esitysten välissä väliaika)

Tuotanto: Tiloissa-konsepti yhteistyössä Barker-teatterin kanssa

Huuru - pehmentyminen sille mitä on

kehon ääriviivat pehmenevät,
soft, soft, softness
rajapinnoilla sulaudun huuruun huurteisiin huurrun
tartun takertumatta, tietämättä
olenko edes olemassa, jos katoan vai olenko ikuisesti elossa
mistä alkaa ja loppuu kuolema
miten voi olla tietäen
lopusta ja luopumisesta
pelkääkö lapsi --
(on ihan ok, että asiat ovat epäselviä)
Amanda Vuoren soolopraktiikka tutkii hetkelle pehmentymistä, määrittelemättömyyden sallimista ja intuitiolle herkistymistä. Huuruiseen olemiseen uppoutuen kulkevat mukana kysymykset lapsuudesta ja kuolemasta, alkamisesta ja loppumisesta, ja menneen yhteydestä tähän hetkeen. Sisäisestä maailmasta sykkivät ehdotukset soljuvat tietoisuuden ja tiedostamattomuuden rajapinnalla.
Huuru on jatkumoa pehmentyminen sille mitä on -teossarjalle, joka sai alkunsa Riverian tanssin koulutuksen nykytanssin syventävissä opinnoissa keväällä 2022. Tämä osa kumpuaa läsnäolevista kokemuksista kuoleman läheisyydestä, luopumisesta, asioiden päätökseen tulemisesta ja niiden kanssa elämisestä.
Koreografia, tanssi ja konsepti: Amanda Vuori
Valot: Jukka Haataja
Runo: Rianna Rintamäki

Rainbow Walker

Rainbow Walker on Evgeny Kostyukovin liikkeellinen tulkinta George Orwell:in romaanista 1984, joka käsittelee sotaa, epätasa-arvoa ja mediaan pakenemista. Teoksen luomisessa on hyödynnetty improvisaatiota sekä työskennelty kirjan tekstien kanssa. Teos on luotu vuonna 2020 ja uusintaesitetään nyt osana Välissä-ryhmän III sooloa illassa.
Koreografia, tanssi ja äänisuunnittelu: Evgeny Kostyukov
Valot: Jukka Haataja

Ylikuorma / Overload

Tanssija ja teatteri-ilmaisun ohjaaja Riikka Voutilaisen teos ylikuorma / overload kertoo ylitsepursuavasta, ryöppyävästä lastista, jota kukin kantaa. Taakasta ja moskasta mitä kertyy kaikilla joka nurkkaan. Ylikulutuksesta ja ylikuormasta, hamstrauksesta, ja turhista unohdetuista nurkkauksista, jonka lattialankkujen alla saattaa piillä aarre, joka jää mahdollisesti vuosisatojen ajaksi huomaamatta kaiken pakkautuessa sen päälle. Hermoston ylikuorma, aistiyliherkkyys ja neuroepätyypillisyys ovat olleet lähtökohtina teoksen työstövaiheessa, mutta kuten hamstraajalle saattaa käydä, mukaan voi tulla tuhoton määrä muutakin, mikään ei riitä, ei riitä hälle mikään ja homma lähtee niin sanotusti "käsistä" taikka lapasesta, jos niin tykkää sanoa. Vain kun kaikki on ääriään myöten tyhjiä hillopurkkeja ja käyttämättömiä sushi-ravintoloista saatuja "joskus näitä kuitenkin tarvitsen" -takeawaysyömäpuikkoja täynnä ja aivoissa on kanavia päällä yhtä aikaa monta, monta rautaa tulessa ja hermosto myös, niin silloin, silloin tällöin, juujuu niin mitäs silloin olikaan... Jokaista vaatetta on pidettävä päällä yhtä aikaa, koska valinta karsii pois kaiken yksilöllisyyden ja toisaalta taas sitten joku voi määrittää liikaa ja liikaa on sitten parempi, kun liian vähän, kun ei pysty lokeroimaan on turvassa itseltä ja toisilta aina valmis vaihtamaan ja tulee lisää uusia vaihtoehtoja ja lisää lisää on hyvä kun on paljon huiveja takkeja ihania hörsylähameita ja uuhlalaa tosiaan tursuaa kyllä jaksan kaiken kantaa itse en tarvitse apua kiitos hyvin menee tässä. Antaa mennä vaan loistavaa. EI kyllä kaikki mahtuu kalenteriin ja mahtuu laukkuihin ja päälle osaan myös painotella yhdellä jalalla niii on käsien lisäksi yksi jalka lisää, jolla kantaa kasseja, kiitos vain kysymästä ja hauskaa päivän jatkoa.
Koreografia, tanssi, puvustus ja lavastus: Riikka Voutilainen
Musiikki: Anna Voutilainen-Veijonen
Valot: Jukka Haataja

----------------

PLACEHOLDER

koreografia, ohjaus, tanssi, esiintyminen, tekstit, dramaturgia ja näyttämösuunnittelu:
Jouni Järvenpää ja Antti-Juhani Manninen

ensi-ilta: pe 10.5.2024 klo 19 Barker-teatterilla Turussa.
Muut Barkerin esitykset la 11. klo 19, su 12. klo 15 , ke 22. klo 19 ja to 23.5. klo 19.

esityskausi Oulussa, Tukikohdalla: pe 17. ja la 18.5.2024 klo 19
kesto: noin 70 minuuttia

liput 20 € / 10 €

lippuvaraukset sekä Turun että Oulun esityksiin liput(at)barkerteatteri.fi.

Placeholder on koreografi Jouni Järvenpään ja esitystaiteilija Antti-Juhani Mannisen uusi yhteisteos.

Placeholder varaa paikkaa lopulliselle, aidolle, vielä saapumattomalle esineelle, asialle tai oliolle. Placeholder ei ole sijainen tai luonnos, vaan placeholder. Näyttämöteos Placeholder sisältää kattauksen olennaisia placeholdereita ja pyrkii näkemään pintaa syvemmälle. Onko placeholder oma, itsenäinen asiansa vai onko se ominaisuus tai taito, jonka voi kuka vaan oppia, kuin kävelemisen tai kirjoittamisen? Näemme placeholdereista vain sen
puolen, minkä voimme. Mitä toisella puolella on? Kirkkaus? Salakuljettajien luola? George?

'Teos jatkaa Jounin ja Antti-Juhanin yhteistä työskentelyä liikkeen, aineen, kosketuksen ja
kuvittelun laajentaman tilan kanssa. Näiden elementtien kanssa he ovat aiemmin
työskennelleet teoksissaan Pimeyden sydän (2014), Rhinoceros (2014), Youth – a
Narrative (2018) ja Delay (2020). Placeholder pitää kaiken jo löydetyn repussaan ja
käyttää tarvikkeinaan retkellä teos teokselta uusiutuvissa näyttämötaiteellisissa
maisemissa.

Placeholder on Barker-teatteri, Turun vapaan taiteen näyttämön osatuotantoa.
Placeholder on valmistunut Taiteen edistämiskeskuksen, Taiteen edistämiskeskuksen
Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun aluetoimikunnan ja Oulun kaupungin myöntämien
apurahojen ja avustusten tuella.

--------------------

Here & There (demoesitys)

Esitykset Su.28.4. klo.18.00 ja 20.00

Vapaa pääsy, ei lipun varausta.
Kesto noin 20min.
Ei ikärajaa, mutta teos sisältää voimakkaita tunnereaktioita.

Here & There on risteys, jossa liike ja musiikki kohtaavat toisiaan improvisoiden ja vuorovaikuttaen.
Teosprosessissa esiintyjät ovat hyödyntäneet kontakti-improvisaatiota, voiman käyttöä ja dialogia musiikin kanssa.
Lumoavat live harpun ja alttoviulun äänet yhdistettynä liikkeeseen antavat katsojalle kokonaisvaltaisen kokemuksen.

Työryhmä:
Evgeny Kostyukov (tanssi)
Antti Pykälä-Aho (tanssi)
Helka Ermala (harppu)
David Sarkisyan (alttoviulu)
Aramais Avetisyan (kuva)


--------------------

TOMORROW`s RAY OF SHADOW

Tashi Iwaoka, Aino Lehtovaara
Ensi-ilta 22.4.2024 klo 19.00
Muut esitykset 25. ja  27. klo 19.00
28.4. klo 15.00
Liput 20 / 10 / 5€
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi


Tuotanto Tashi Iwaoka & Barker

Tomorrow's Ray of Shadow is a new solo piece by Tashi Iwaoka. It deals with the dark side of being human (anger, hatred, grudge, etc.) and seeks a path to a better future. Departing from a very personal subject this work embraces human catastrophes such as wars to get in touch with the
dark side within us. In order to guide it to the bright(er) side, Iwaoka uses the real story of 'the fire of peace' kept in Yame city, Fukuoka Japan. The story tells the transformative force towards peace carried from the aftermath of the use of A-bomb over Hiroshima. As he has got a family tie to the event of HIROSHIMA* this new solo intertwines the personal and the universal in the performance, using movement, objects, songs and video projection to create a multi-scaled journey through the performance in a black box.


---------------

NOIZI improvisaatioesitys

11.4 klo 19
Tashi Iwaoka ja työryhmä


------------------

Residenssissä 25-31.3 

Koreografi Jouni Järvenpää ja esitystaiteilija Antti-Juhani Manninen
Sekä
Koreografi Virva Talonen ja valosuunnittelija Nanni Vapaavuori


------------------

HUM
Ensi-ilta 22.3.2024

Muut esitykset 23.3.2024

Tuija Lappalaisen ja työryhmän uusi teos HUM on näyttämöllinen ja koreografinen hahmotelma, joka sukeltaa tarkastelemaan tuntemattoman ja selittämättömän kokemuksen poetiikkaa. Teoksen nimi tulee ilmiöstä tai ilmiöiden kokoelmasta, johon liittyy kertomuksia matalataajuisesta huminasta, äänestä tai melusta, joka ei ole kaikkien kuultavissa ja jonka lähde on paikantamaton. Teoksessa abstrakti Sijoittumattomuus ja liikutetuksi tulemiset törmäytyvät arkipäiväisen olemisen materiaalisuuksien kanssa, luoden vieraannuttavia ja upottavia halkeamia, näkyjä ja vireisyyksiä. Näyttämölliset tapahtumat tuovat näkyväksi ihmisyyden ja ruumiillisuuden valumia, suhteessa kysymyksiin olemassaolosta, ajasta ja kuolevaisuudesta, arjen kauhun mahtipontisessa kehyksessä.

Koreografia/ konsepti Tuija Lappalainen
Tanssija / Esiintyjä Maria Mäkelä
Valosuunnittelu Aku Lahti
Äänisuunnittelu Atte Olsonen
Pukusuunnittelu Pauliina Sjöberg
Lavastus Tuija Lappalainen
Tuotanto Barker & Tuija Lappalainen

---------------------

RYPPÄITÄ!

Vuosina 2018-2019 Turun Taidemuseoon tehty teos saa näyttämöensi-iltansa Barkerilla 8.3.2024
Muut esitykset
Perjantaina 8.3 klo 19 ja lauantaina 9.3 klo 19
Liput 20 / 10€
Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi

Koreografia Riikka Kosola, esiintyjät Liana Potila, Henna-Maria Hanhineva, Annastiina Love, Satu Hakamäki, Veera Alaverronen, Erika Malkki ja Siiri Lehtiö. Pukusuunnittelija Amita Kilumanga.

Ryppäitä! on Riikka Kosolan ryhmäteos 10 naisesiintyjälle, ja se jäsentyy kuin improvisaattorinen peli. Kehot organisoituvat kuin viinirypäleet ikään, ryppäisiin, sekä irtonaisiin hedelmiin. Kyse on auringosta ja valosta, lihasta, viinistä ja verestä, abstraktisti. Ryppäitä! kertoo myös syvimmiltään naiskokemuksen seksuaalisuudesta, sen kokonaisvaltaisuudesta. Keskustasta, oman itsen keskiöistä lähtevä tapa olla, ohjaa teoksen liikettä ja hengitystä. Ryppäät laulavat liikkeen mukana kuin avoimet, ilman läpivirtaamat putket. Ovat yksilöitä ja kollektiivi, vastaan, ja tukien. Teoksen tanssijat tuntevat kaikki pelin säännöt ja voivat hypätä mukaan vapaasti, suostumuksellisesti, kun niin haluavat.

Esitys kestää 1,5h-2h ja on seurattavissa osissa tai kokonaan.
Teatterin kahvio on auki teoksen ajan, ja katsojat voivat vaihtaa paikkaa teoksen aikana niin halutessaan.

Teokseen on myös tehty aivan uusi, englanninkielinen osio teoksen kansainvälistyessä. Tervetuloa! Ryppäitä(!) Revisited.

Osatuottajat Barker-teatteri ja Kustavi Korps ry. Tukijat Läntinen tanssin aluekeskus, Taiteen edistämiskeskus, Lieues (FR), Association Mâ (FR), viinitila Les Grangers, Jullié (FR)

INCOGNITO-iltamat

2.3.2024 klo 19 alkaen

Nyt ne tulevat ne kevään ensimmäiset INCOGNITO-iltamat! Lauantaina 2.3!!  Kokoonnutaan hyvässä hengessä kuten aina ennenkin! Avaamme ovemme klo 19, ja ilta loppuu klo 24.
Haluaisitko esittää iltamissa jonkun lyhyen jutun, tai kokeilla jotain mitä mieleen juolahtaa? Lähetä ehdotuksesi osoitteeseen info(at)barkerteatteri.fi
Voit myös yllättää muut ottamalla valitsemasi esitysalueen käyttöön, spontaanisti!
Jos yllättäviä esiintymisiä ei ilmene, vietämme iltaa jutustellen mainiossa seurassa incognitotyyliin! Tervetuloa taiteilijat kaikilta alueilta! Tervetuloa yleisö! Liput ovelta perinteiseen tapaan 3€. Tervetuloa!!
INCOGNITO-iltamia on järjestetty samalla konseptilla vuodesta 1997!

Residenssissä 26.2 -1.3.2024

Koreografi Jouni Järvenpää ja esitystaiteilija Antti-Juhani Manninen
Tulossa ensi-ilta teoksesta Placeholders 10.5

Residenssissä 19-25.2.2024

Koreografi Tuija Lappalainen ja työryhmä
Tulossa ensi-ilta teoksesta HUM 22.3


NOIZI - improvisaatio työpaja

18.2 klo 11-16
Nyt voi säännöllisen lauantai-NOIZI sessioiden lisäksi osallistua NOIZI improvisaatio työpajaan ensi sunnuntaina 18.2.2024
Tervetuloa mukaan!
Vetäjänä tanssija-esitystaiteilija Tashi Iwaoka
Tiedustelut: noizimpro(at)gmail.com



----------------------------

Vierailu Barkerilla :
Boundless Ominous Fields

9.2-2024 klo 19  ja 10.2 klo 15
Liput: 28€ / 15€ / 10€

Lippuvaraukset: liput(at)barkerteatteri.fi

Margrét Sara Guðjónsdóttirin teos Boundless Ominous Fields pyrkii aktivoimaan sekä esiintyjän että katsojan arkaaiset ja energeettiset ylisukupolviset arkistot.

Näyttämöllä kaksi muuntuneissa tajunnantiloissa olevaa kehoa kulkee sisäisten arkistojen läpi, henkilökohtaisen elämänkerrallisen ruumiin ja välittömän tiedostavan mielen tuolla puolen.

Esiintyjien ruumiit pikemminkin kanavoivat kuin esittävät tai edustavat jotain. Uppoutuneena epigeneettiseen painaumaansa, tuntemattoman ja hypertutun välimaastoissa väreillen, ne toimivat heijastuspintana ja porttina jaettuun alitajuiseen maaperäämme.

Boundless Ominous Fields sukeltaa syvemmälle Guðjónsdóttirin pitkäjänteiseen fenomenologiseen tutkimukseen, joka käsittelee muuntuneiden tajunnantilojen ruumiillistamista näyttämöllä. Guðjónsdóttir on luonut teoksen yhteistyössä suomalaisten esiintyjien Karolina Ginmanin ja Marlon Moilasen kanssa. Teos on Ginmanin ja Moilasen tuottaman trilogian ensimmäinen osa.


Margrét Sara Guðjónsdóttir

Margrét Sara Guðjónsdóttir on Islannissa syntynyt koreografi, joka työskentelee nykyään Berliinissä. Hän opiskeli tanssia Hollannissa ja työskenteli esiintyjänä useiden eri taiteilijoiden kanssa ympäri Eurooppaa vuosina 2001–2014. Guðjónsdóttir on yksi islantilaisen Panic Productions -tuotantotalon perustajista. Vuosina 2004–2009 toiminut Panic Productions tuotti ja laittoi aluille kansainvälisten taiteilijoiden kanssa tehtyjä esityksiä Islannissa ja kansainvälisesti. Samaan aikaan Guðjónsdóttir asui Berliinissä ja loi omia teoksiaan sekä teki kansainvälisiä kiertueita.

Vuodesta 2010 lähtien Guðjónsdóttir on käsitellyt koreografisissa teoksissaan sosiopoliittisen kehon patologista jälkeä ja sen purkamista kehoissamme sekä tutkinut FULL DROP -menetelmää, joka tähtää syväkudoksen vapauttamiseen. Hän pitää purkamista ja vapautumista käsitteleviä töitään suorina poliittisina eleinä ja aktivismina. Laajemmin Guðjónsdóttirin teokset käyvät koreografisessa kontekstissa jatkuvaa keskustelua parantamisesta, feminismistä, yhteenkuuluvuudesta ja energeettisen kansalaisuuden käsitteistä.

Esiintyjät käyttävät hänen FULL DROP -menetelmäänsä keinona päästä käsiksi erilaisiin kehollisuuden ja muuntuneen tietoisuuden tiloihin eli niin sanottuihin HYPERSTATES-tiloihin. Näitä kehollisia tiloja juhlistetaan vastarintana ulkoisesti ja sisäisesti asetetuille suoritusvaatimuksille. Ne tarjoavat vaihtoehtoista energiaa ja voimaa muodostaen kontrastin hyperaktiivisuudelle. Tiloista muodostuva kehollinen kieli toimii porttina alitajuntaan, mikä mahdollistaa sisäisen ja ulkoisen todellisuutemme radikaalin kyseenalaistamisen uudenlaisen tiedon ja itsen havainnoinnin valossa.

Teoksen ensi-ilta Sivuaskel festivaalilla Helsingissä 1.2. Esityspaikka Zodiak Stage.

Ohjaus, koreografia, konsepti: Margrét Sara Guðjónsdóttir
Esiintyminen, koreografia: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Ääni: Lucy Railton
Valot: Sofia Palillo
Tila: Margrét Sara Guðjónsdóttir, Sofia Palillo
Tuotanto: Karolina Ginman, Marlon Moilanen, Inari Pesonen, Zodiak – Uuden tanssin keskus
Trilogia-konsepti: Karolina Ginman, Marlon Moilanen
Tukijat: Taiteen edistämiskeskus, Svenska Kulturfonden, Oskar Öflunds Stiftelse, Islantilais-suomalainen kulttuurirahasto, Eugène, Elisabeth & Birgit Nygréns Stiftelse, Goethe-Institut Finnland
Residenssituki: Saaren kartano / Koneen Säätiö
Kuva: Haliz Yosef

Esityksen tuotanto Barker-teatterille: Barker

-------------------------------

NOIZI IMPROVISAATIOSESSIOT keväällä 2024

13.1 –15.6 @Barker klo 13:30 – 15:30

Reaaliaikaisen teoksen luomiseen tähtäävät monitaiteiset improvisaatiosessiot
Vetäjänä Tashi Iwaoka

NOIZI improvisaatio sessio on Barkerilla järjestettävä, koko syksyn jatkuva improvisaatiosessioiden sarja, jonka tarkoituksena on opiskella improvisaatiota esiintymismenetelmänä. NOIZI keskittyy reaaliaikaisen teoksen monitaiteiseen harjoitteluun.
Osallistujat luovat teosta sellaisena kuin se on olemassa ajassa, luovat ja työstävät teosta yhdessä , ja yhteisessä tilassa. NOIZI tarjoaa tilan eri välineille hengittää samaan aikaan, se mahdollistaa harmonian ja riitasointujen rinnakkaiselon, resonoiden moninkertaisesti, ja tuoden esiin monitasoisen aika/avaruuden.
NOIZI on avoin esiintyjille, tanssijoille, näyttelijöille, muusikoille, kirjailijoille, runoilijoille, ohjaajille, videokuvaajille, taidemaalareille tai kaikille, jotka ovat kiinnostuneita opiskelemaan reaaliaikaisia teoksen luomisen taitoja.

Osallistujan ei tarvitse olla ammattilainen, mutta kiinnostus improvisaatioon esiintymismenetelmänä on avainasemassa. Osallistuminen on ilmaista.
Ennakkoilmoittautumista ei tarvita. Sessiot järjestetään lauantaisin. Sessioihin voi myös osallistua kesken kauden.
Osallistuminen Noiziin on ilmaista, eikä ennakkoilmoittautumista tarvita.
Tiedustelut: tashi.iwaoka [at] gmail.com.

Noizi sessiot lauantaisin:
13.1 klo 13:30-15:30
20.1 klo 13:30-15:30
27.1 klo 13:30-15:30
3.2 klo 13:30-15:30
10.2 klo 13:30-15:30
17.2 klo 13:30-15:30
24.2 klo 13:30-15:30
2.3 klo 13:30-15:30
9.3 klo 13:30-15:30
16.3 klo 13:30-15:30
23.3 klo 13:30-15:30
30.3 klo 13:30-15:30
6.4 klo 13:30-15:30
13.4 klo 13:30-15:30
20.4 klo 13:30-15:30
27.4 klo 13:30-15:30
4.5 klo 13:30-15:30
11.5 klo 13:30-15:30
18.5 klo 13:30-15:30
25.5 klo 13:30-15:30
8.6 klo 13:30-15:30
15.6 klo 13:30-15:30

NOIZI improvisaatiosessioiden vetäjänä toimii turkulainen performanssitaiteilija/ liikkuja/ butoh-harjoittaja Tashi Iwaoka.
Hän on työskennellyt improvisaation parissa 90-luvun lopulta lähtien muiden liikeharjoitusten ohella. Vuosina 2015-2021 hän on seurannut tiiviisti Amsterdamissa työskentelevän Katie Duckin ( katieduck.com) käytäntöjä ja kehittänyt lähestymistapaansa reaaliaikaiseen teoksen luomiseen, johon Duckin intensiivinen performanssin tutkimus on vaikuttanut suuresti. Hän pyrkii löytämään inhimillisen ilmaisun ja yhteyden ytimen suhteessa oppimiinsa liike- ja esiintymistaitoihin. Yksi keskeisistä liikkeellepanevista voimista on pyrkimys muodostaa oikeampi näkemys "ihmisenä olemisesta" tässä maailmassa. Hän haluaa purkaa itämaisen viisauden yleismaailmallisuutta auttaakseen meitä ymmärtämään, mitä on olla ihminen.